Gdyby ludzki mózg był tak prosty, że moglibyśmy go
zrozumieć, bylibyśmy wtedy tak głupi, że nie zrozumielibyśmy go i tak. Ten
paradoks sprawia, że możemy jedynie szukać prawdy, ale dzięki temu myślimy.
Ludzie którzy myślą, że znaleźli prawdę, zwykle przestają myśleć, jednak nadal
myślą, że myślą. Posługują się bowiem mózgiem jak narzędziem realizującym
zaprogramowane w nim potrzeby. Z tego powodu musimy w coś wierzyć, nawet jeśli
nie wiemy nic.
Psycholog Abraham Maslow umieszczał potrzeby poznawcze dopiero
na wierzchołku swojej słynnej piramidy potrzeb, razem z potrzebami estetycznymi
w kategorii samorealizacji. Jego zdaniem ludzką motywacją kierują
hierarchicznie ułożone potrzeby – dopiero zaspokojenie tych niższych (w
kolejności oddolnej: potrzeb fizjologicznych, a następnie poczucia
bezpieczeństwa, przynależności, szacunku i uznania) skłania nas do podnoszenia
poprzeczki. W świetle tej teorii dopiero swoiste nasycenie
fizjologiczno-społeczne ujawniać ma najwyższy potencjał jednostki. Niestety
często maszynka się zacina i zatrzymujemy się na przedostatnim piętrze.

U kresu swojego życia ludzie zwykle dostrzegają banalny brak
zależności pomiędzy stanem posiadania i osiągnięć, a poczuciem spełnienia.
Autobiograficzny bilans jakiego wtedy dokonują równoważyć mogą bowiem tylko
ciekawe przeżycia. Abstrahując od wszelkich teorii religijnych liczy się tylko
piękno zapisane w naszych szlakach pamięciowych. Jakaż to ironia, że istotą
śmierci jest właśnie zatarcie się tej pamięci, która stanowi esensję naszej
tożsamości. Ostatecznie zapomnimy wszystko tak jakbyśmy nigdy nie istnieli.
Zapewne taka konieczność jest przerażająca (zwłaszcza kiedy zbliża się do nas
nieuchronnie), lecz uświadomienie sobie jej czyni śmiesznymi nasze trywialne
problemiki.
Zewnętrzne oczekiwania wobec nas samych, a także nasze lęki
przed kompromitacją i porażkami są niczym w obliczu śmierci. Jeden z
największych wizjonerów wschodzącej ery informacyjnej, Steve Jobs, twierdził
wręcz, że świadomość przemijalności była jednym z najważniejszych instrumentów
których używał przy podejmowaniu decyzji. – Szukaj tego czego kochasz – radził.
Więcej jest komórek w naszym mózgu, niż mózgów na całym świecie, dlatego nasza
droga na szczyt jest jedyna i niepowtarzalna.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz